Skydda dig i solen

Skydda dig i solen!

Härligt med värme och sol! Tänk på att skydda dig. Särskilt viktigt för alla barn. Kroppen är känslig för höga kroppstemperaturer och hjärnans funktioner påverkas när det blir för varmt. För att minska risken för värmeslag är det viktigt at dricka mer när det är varmt.

Undvik att bränna dig. Brännskador från solning ökar risken att drabbas av hudcancer.
Använd luftiga kläder och solhatt – det och skugga är de bästa skydden mot solen.
Använd solkräm med hög solskyddsfaktor och som skyddar mot UVA- och UVB-strålning. Tänk på att inte använda solkräm som enda solskydd.
Sök skuggan mitt på dagen, mellan kl 11-15, då solens stålar är som starkast. Små barn ska inte vistas i direkt solljus.
Var extra försiktig med solen utomlands, i fjällen och till sjöss. Tänk på att snö, sand och vatten reflekterar solljuset.

Vid uttorkning,
använd 3-8% vätskeersättning för uppvätskning vid ansträningsutlöst vätskebrist.

Vid värmeslag,
en person som drabbats av värmeslag måste omedelbart kylas. Tillför personen kall vätska, helst vätskeersättning särskilt vid ansträningssutlöst uttorkning.
Sänk kroppstemperaturen genom att badda och med kallt vatten. Larma 1177 eller 112

Symtom

Huvudvärk.
Illamående och kräkningar.
Synstörningar.
Yrsel, irritation och förvirring.
Snabb puls.
Rödflammig, torr hud.

Share this post